The Hellenic Navy (HN) (Greek: Πολεμικό Ναυτικό, Polemikó Naftikó, abbreviated ΠΝ) is the naval force of Greece, part of the Greek Armed Forces. The modern Greek navy has its roots in the naval forces of various Aegean Islands, which fought in the Greek War of Independence. During the periods of monarchy (1833–1924 and 1936–1973) it was known as the Royal Navy (Βασιλικόν Ναυτικόν, Vasilikón Naftikón, abbreviated ΒΝ).The total displacement of all the navy's vessels is approximately 150,000 tons.The motto of the Hellenic Navy is "Μέγα το της Θαλάσσης Κράτος" from Thucydides' account of Pericles' oration on the eve of the Peloponnesian War. This has been roughly translated as "Great is the country that controls the sea". The Hellenic Navy's emblem consists of an anchor in front of a crossed Christian cross and trident, with the cross symbolizing Greek Orthodoxy, and the trident symbolizing Poseidon, the god of the sea in Greek mythology. Pericles' words are written across the top of the emblem. "The navy, as it represents a necessary weapon for Greece, should only be created for war and aim to victory."...............The Hellenic Merchant Marine refers to the Merchant Marine of Greece, engaged in commerce and transportation of goods and services universally. It consists of the merchant vessels owned by Greek civilians, flying either the Greek flag or a flag of convenience. Greece is a maritime nation by tradition, as shipping is arguably the oldest form of occupation of the Greeks and a key element of Greek economic activity since the ancient times. Nowadays, Greece has the largest merchant fleet in the world, which is the second largest contributor to the national economy after tourism and forms the backbone of world shipping. The Greek fleet flies a variety of flags, however some Greek shipowners gradually return to Greece following the changes to the legislative framework governing their operations and the improvement of infrastructure.Blogger Tips and Tricks
This is a bilingual blog in English and / or Greek and you can translate any post to any language by pressing on the appropriate flag....Note that there is provided below a scrolling text with the 30 recent posts...Αυτό είναι ένα δίγλωσσο blog στα Αγγλικά η/και στα Ελληνικά και μπορείτε να μεταφράσετε οποιοδήποτε ποστ σε οποιαδήποτε γλώσσα κάνοντας κλικ στη σχετική σημαία. Σημειωτέον ότι παρακάτω παρέχεται και ένα κινούμενο κείμενο με τα 30 πρόσφατα ποστς....This is a bilingual blog in English and / or Greek and you can translate any post to any language by pressing on the appropriate flag....Note that there is provided below a scrolling text with the 30 recent posts...Αυτό είναι ένα δίγλωσσο blog στα Αγγλικά η/και στα Ελληνικά και μπορείτε να μεταφράσετε οποιοδήποτε ποστ σε οποιαδήποτε γλώσσα κάνοντας κλικ στη σχετική σημαία. Σημειωτέον ότι παρακάτω παρέχεται και ένα κινούμενο κείμενο με τα 30 πρόσφατα ποστς.........

Monday, April 12, 2010

Οι αμτοπλοϊκες γραμμές της Αδριατικής [ 914 ]

Πάνω από 70 εκατ. ευρώ «βυθίσθηκαν» στην Αδριατική

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Δευτέρα, 12 Απριλίου 2010
Συνολικά οι τρεις «μονομάχοι» της ακτοπλοΐας είχαν μείωση του τζίρου του κατά 73 εκατ. ευρώ το 2009 από τις δύο αγορές (Αδριατική και ακτοπλοΐα) με μεγαλύτερη μείωση να παρουσιάζει η Minoan Lines

Πάνω από 70 εκατ. ευρώ «πνίγηκαν» στην Αδριατική το 2009. Οι τρεις μεγάλες εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica Group, Minoan Lines) έχασαν από τον τζίρο τους πάνω από 70 εκατ. ευρώ στις γραμμές της Αδριατικής σε σύγκριση με το 2008, ως αποτέλεσμα της μείωσης της κίνησης σε φορτηγά (περίπου 70.000 φορτηγά λιγότερα) και επιβάτες αλλά και του έντονου ανταγωνισμού που κράτησε τα ναύλα χαμηλά.

Ένα μέρος της «χασούρας» οι δύο από τις τρεις εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica Group) την κάλυψαν από τις γραμμές του εσωτερικού με την αναδιάρθρωση του στόλου τους.

Συνολικά οι τρεις «μονομάχοι» της ακτοπλοΐας είχαν μείωση του τζίρου του κατά 73 εκατ. ευρώ το 2009 από τις δύο αγορές (Αδριατική και ακτοπλοΐα), ως αποτέλεσμα της κρίσης και του έντονου ανταγωνισμού. Μεγαλύτερη μείωση υπέστη η Minoan Lines, του Ομίλου Grimaldi, η οποία έχασε περί τα 42,5 εκατ. ευρώ (-19,9%) έσοδα σε σύγκριση με την προηγούμενη χρήση.

Ακολούθησε η Attica η οποία έχασε περίπου 23,5 εκατ., ευρώ (-7,73%), ενώ η ΑΝΕΚ έχασε περί τα οκτώ εκατ. ευρώ (-2,79%). Στην Αδριατική η Minoan έχασε 29,5 εκατ. ευρώ (-20,77%) και στο εσωτερικό (γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο 13 εκατ. ευρώ (-18%).

Η Attica Group στην Αδριατική έχασε 28,6 εκατ. ευρώ (-16,8%), ενώ στο εσωτερικό αντιθέτως τα έσοδα της αυξήθηκαν κατά 25,5 εκατ. ευρώ (+ 18,9%). Η ΑΝΕΚ στην Αδριατική έχασε 13,2 εκατ. ευρώ (-9,19%), ενώ στο εσωτερικό κέρδισε επιπλέον έσοδα ύψους 5,2 εκατ. ευρώ (+ 3,9%).

Έτσι παρά το γεγονός ότι το 2009 ήταν μία χρονιά που το κόστος καυσίμων αν και υψηλό (έφθασε μέχρι και το 50% του συνολικού κόστους) ήταν εμφανώς μειωμένο σε σύγκριση με το 2008, εν τούτοις τα EBITDA των εταιρειών μειώθηκαν σημαντικά σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.

Τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) της ΑΝΕΚ ανήλθαν στη χρήση του 2009 στα 24,2 εκατ. έναντι ευρώ 26,9 εκατ. το 2008. Τα EBITDA της Attica Group ανήλθαν στα 29,1 εκατ. έναντι 47,7 εκατ. της χρήσης 2008, ενώ τα EBITDA της Minoan Lines ήταν μόλις 7,67 εκατ. ευρώ, έναντι 41,66 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Αποτέλεσμα των παραπάνω όλες οι εταιρείες να έχουν ζημίες (αν εξαιρεθεί το έκτακτο κέρδος 58,8 εκατ. ευρώ της Minoan Lines από την πώληση της Hellenic Seaways, που έφερε την κερδοφορία της ηρακλειώτικης εταιρείας στα 42,4 εκατ. ευρώ).

Ο προβληματισμός για τις διοικήσεις των τριών εταιρειών είναι ιδιαίτερα έντονος και για τη φετινή χρονιά. Αν συνεχισθεί η κατάσταση που βιώνουν το πρώτο τρίμηνο του 2010, οι ζημίες φέτος αναμένεται όπως εκτιμούν στελέχη των εταιρειών να είναι πολύ μεγαλύτερες.

Η πτώση της επιβατικής κίνησης που αναμένεται στην ακτοπλοΐα, σε συνδυασμό με την ένταση του ανταγωνισμού τόσο στο «εσωτερικό» όσο και το εξωτερικό θα πιέσει περαιτέρω τα έσοδα. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί ότι η μέση τιμή των καυσίμων στο φετινό πρώτο τρίμηνο είναι αυξημένη κατά 25% σε σχέση με πέρυσι την ίδια περίοδο.

Αν η εικόνα αυτή παραμείνει για όλο το έτος θα σημάνει μία επιπλέον επιβάρυνση από 15-20 εκατ. ευρώ για κάθε μία από τρεις εταιρείες.

Χαρακτηριστικά η ΑΝΕΚ αναφέρει στην ετήσια έκθεση του διοικητικού της συμβουλίου ότι μία αύξηση κατά 10% της τιμής του μετρικού τόνου στα καύσιμα σημαίνει επιπλέον 8,6 εκατ. ευρώ κόστος για την εταιρεία.

Πέραν των προαναφερόμενων αλλά και του δανεισμού, ένα ακόμη στοιχείο που παρακολουθούν προσεκτικά το τελευταίο διάστημα οι εταιρείες είναι οι σχέσεις τους με τους πελάτες.

Οι απαιτήσεις από πελάτες είναι ένα μέγεθος που σε περιόδους κρίσης αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Είναι ενδεικτικό ότι στην ΑΝΕΚ οι απαιτήσεις από πελάτες αποτελούν ανέρχονται στα 82,18 εκατ. ευρώ ελαφρώς μειωμένες σε σχέση με πέρυσι (84,4 εκατ. ευρώ) ωστόσο ως ποσοστό των συνολικών εσόδων αυξήθηκαν στα 29,9%. H εταιρεία έχει σχηματίσει πρόβλεψη για επισφαλείς απαιτήσεις ύψους 8.368 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα οι απαιτήσεις να μειώνονται στα 73.814 εκατ. ευρώ.

Η Attica Group αναφέρει 65,6 ευρώ απαιτήσεις για τις οποίες έχει κάνει προβλέψεις απομείωσης 10,3 εκατ. ευρώ,με αποτέλεσμα οι καθαρές εμπορικές απαιτήσεις να ανέρχονται σε 55,3 εκατ. ευρώ έναντι 52,7 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Αποτελούν όμως το 21,6% του συνολικού της τζίρου. Στην Minoan Lines οι απαιτήσεις από πελάτες και λοιπές απαιτήσεις ανήλθαν στα 60.716.446.20 έναντι 47.185.128,23 πέρυσι και αποτελούν το 34,5% του τζίρου.

Η σύγκρουση των τριών μεγάλων στην ελληνική ακτοπλοΐα αναμένεται να ενταθεί το επόμενο διάστημα με την είσοδο στις γραμμές των Δωδεκανήσων (αγορά - «κάστρο» της Attica group) της Hellenic Seaways που ανήκει στο group ANEK-Sea Star Capital.

Η δρομολόγηση του Hellenic Voyager ή του «Αριάδνη» (δεν έχει αποφασισθεί ακόμη) θα γίνει τις επόμενες δυο τρεις ημέρες αντί σήμερα που προέβλεπε να τα αρχικά πλάνα της εταιρείας. Παράλληλα η Attica Group, απαντά στην ΑΝΕΚ με τη δρομολόγηση του blue Horizon της Blue Star του ομίλου Attica στο άντρο της ΑΝΕΚ, τα Χανιά.

Αποτέλεσμα των κινήσεων αυτών θα είναι η χειροτέρευση σε πρώτη φάση τουλάχιστον των αποτελεσμάτων των δύο εταιρειών στις συγκεκριμένες γραμμές καθώς αναμένεται πίεση των ναύλων.

Η ένταση του ανταγωνισμού δεν αφήνει προς το παρόν τουλάχιστον καμία χαραμάδα για συνεννοήσεις μεταξύ των εταιρειών στην κατεύθυνση μείωσης του κόστους λειτουργίας στο πλαίσιο πάντα των κανόνων του ανταγωνισμού (π.χ. εκ περιτροπής δρομολόγια, κ.λπ.).

Ωστόσο ορισμένοι εκτιμούν ότι στο βάθος αυτής της σύγκρουσης μία συμφωνία είναι πιθανή η οποία θα αλλάξει για μία ακόμη φορά δραματικά το ακτοπλοϊκό τοπίο αλλά και την εικόνα στις γραμμές της Αδριατικής.

ANEK: Χαμηλά ταμιακά διαθέσιμα

Η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης Α.Ε. (ΑΝΕΚ) η οποία έχει υπό διαχείριση συνολικά, 16 πλοία (13 ιδιόκτητα). Το 2009 η εταιρεία διακίνησε 2,5 εκατομμύρια επιβάτες (έναντι 2,3 εκατ. το 2008), 421 χιλιάδες Ι.Χ. αυτοκίνητα (έναντι 389 χιλ.) και 256 χιλ. φορτηγά (έναντι 256 χιλ.).

Σημαντική ήταν και η επίτευξη συμφωνίας για την εξαγορά ποσοστού 33,35% στη Hellenic Seaways (HSW) με στόχο την ενίσχυση της δραστηριότητας.Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου ανήλθε στη χρήση 2009 σε ευρώ 274,5 εκατ., έναντι ευρώ 282,4 εκατ. το 2008. Η μείωση αυτή αποδίδεται, κυρίως, στη μείωση της εμπορευματικής κίνησης, απόρροια της ύφεσης και της γενικότερης διεθνούς κρίσης.

Ο Όμιλος στο 2009 διακίνησε στην Αδριατική το 32% των επιβατών, το 34% των Ι.Χ. και το 33% των φορτηγών, εκτελώντας το 34% των συνολικών δρομολογίων στις γραμμές της Αγκόνας και της Βενετίας.

Η διακίνηση στις γραμμές του εσωτερικού ενισχύθηκε κυρίως από τη διείσδυση σε νέες γραμμές και στο ΒΑ Αιγαίο. Όσον αφορά στην πορεία της μητρικής, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε ευρώ 254,3 εκατ. αυξημένος κατά 1,0% έναντι του 2008 που ανήλθε σε ευρώ 252,1 εκατ.

Τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας του Ομίλου για το 2009 διαμορφώθηκαν σε ζημίες ευρώ 5,8 εκατ., έναντι ζημιών ευρώ 5,9 εκατ. το 2008, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα της εταιρείας ανήλθαν σε ζημίες ευρώ 3,8 εκατ. έναντι ζημιών ευρώ 3,5 εκατ. το 2008. Σε ό,τι αφορά το γεωγραφικό τομέα τα έσοδα από το εξωτερικό απετέλεσαν το 47,52% των συνολικών ενώ από το εσωτερικό το 50,73%.

Τα έσοδα από το εσωτερικό ανήλθαν στα 139,28 εκατ. ευρώ και από το εξωτερικό στα 130,4 εκατ. ευρώ έναντι 134,028 εκατ. ευρώ και 143,68 εκατ. ευρώ αντιστοίχως το 2008.

Το κόστος καυσίμων και λιπαντικών μειώθηκε στα 98,5 εκατ. ευρώ έναντι 115,9 εκατ. ευρώ στη χρήση 2008.

Οι βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις της εταιρείας αυξήθηκαν στα 75,9 εκατ. ευρώ από 50,25 εκατ. ευρώ το 2008 (συμπεριλαμβανομένων και των μακροπρόθεσμων δόσεων πληρωτέων στην επόμενη χρήση), λόγω σύναψης βραχυπρόθεσμου δανείου ύψους 15 εκατ. ευρώ για το οποίο έχει συναφθεί ναυτική υποθήκη σε επίπεδο ομίλου, ενώ οι μακροπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις μειώθηκαν στα 200,7 εκατ. ευρώ έναντι 218,7 ευρώ το 2008.

Η εταιρεία οφείλει στη Minoan Lines ακόμη 77 εκατ. ευρώ (μέχρι το τέλος του 2012) για την εξόφληση της αγοράς της Hellenic Seaways. Τέλος, τα ταμιακά της διαθέσιμα μειώθηκαν στο τέλος του 2009 στα 5,798 εκατ. ευρώ έναντι 10,373 εκατ. ευρώ το 2008.

Attica Group: Η γραμμή του Ηρακλείου επιβάρυνε τα αποτελέσματα

Συνολικά, οι ζημίες μετά από φόρους του Ομίλου Attica ανήλθαν σε 27,5 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 22,3 εκατ. ευρώ στη χρήση 2008.

Στη χρήση 2009 ο Όμιλος δραστηριοποιήθηκε στις αγορές της ελληνικής ακτοπλοΐας και της Αδριατικής με δεκατέσσερα (14) συνολικά πλοία. Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου, στη χρήση 2009, ανήλθε σε ευρώ 302,5 εκατ. έναντι κύκλου εργασιών ευρώ 325,9 εκατ.

Στις γραμμές Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Αγκόνα και Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπάρι το μεταφορικό έργο στη χρήση 2009 ανήλθε σε 703.471 επιβάτες, 148.212 Ι.Χ. οχήματα και 136.476 φορτηγά οχήματα.

Σε σύγκριση με τη χρήση 2008, εκτελέστηκαν 1,7% περισσότερα δρομολόγια και το μεταφορικό έργο μειώθηκε κατά 1,9% στους επιβάτες, αυξήθηκε κατά 7,9% στα Ι.Χ. οχήματα και μειώθηκε κατά 8,4% στα φορτηγά οχήματα.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια το συνολικό μεταφορικό έργο στην αγορά της Αδριατικής, παρουσιάζει στασιμότητα με τάση συρρίκνωσης. Ειδικότερα στο συνολικό μεταφορικό έργο των γραμμών Ελλάδος - Ιταλίας το έτος 2009 σε σχέση με το 2008, παρατηρείται μείωση στη μεταφορά επιβατών κατά 3%, μείωση στη μεταφορά φορτηγών οχημάτων κατά 16% και αύξηση στα Ι.Χ. οχήματα κατά 3%.

Επίσης ο Όμιλος Attica δραστηριοποιήθηκε στις γραμμές Πειραιάς-Κυκλάδες, Ραφήνα-Κυκλάδες, Πειραιάς-Δωδεκάνησα και από 12.3.2009 στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο, Κρήτης. Βάσει των στοιχείων της εταιρείας στη χρήση 2009 εκτελέστηκαν 25,4% περισσότερα δρομολόγια σε σχέση με τη χρήση 2008.

Αναλυτικά, στις γραμμές της Ακτοπλοΐας ο Όμιλος μετέφερε 3.658.362 επιβάτες έναντι 3.291.317 το 2008 (αύξηση 11,2%), 477.285 Ι.Χ. οχήματα έναντι 420.885 το 2008 (αύξηση 13,4%) και 145.351 φορτηγά οχήματα έναντι 112.476 το 2008 (αύξηση 29,2%).

Όσον αφορά τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων της χρήσης 2009 (συνολικά ευρώ 29,1 εκατ.), ποσό ευρώ 27,9 εκατ. προέρχεται από την ελληνική ακτοπλοΐα, ευρώ 3,3 εκατ. προέρχεται από την αγορά της Αδριατικής, ενώ το αρνητικό υπόλοιπο ευρώ 2,1 εκατ. αφορά τον τομέα «λοιπά».

Στην εσωτερική αγορά αυτή ο κύκλος εργασιών του Ομίλου στη χρήση 2009 αυξήθηκε κατά 18,9% (ευρώ 161,0 εκατ. έναντι ευρώ 135,5 εκατ. στη χρήση 2008) που οφείλεται κυρίως στη προσθήκη του πλοίου Superfast XII καθώς και του πλοίου Blue Star 1, το οποίο κατά τους μήνες Ιανουάριος - Σεπτέμβριος του 2008 ήταν δρομολογημένο στη Βόρεια Θάλασσα και στη συνέχεια μεταδρομολογήθηκε στα Δωδεκάνησα.

Τα δρομολόγια των πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα αυξήθηκαν κατά 25,4% στη χρήση 2009 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) στην ελληνική ακτοπλοΐα μειώθηκαν σε ευρώ 27,9 εκατ. από ευρώ 36,6 εκατ. το 2008, λόγω κυρίως των ζημιών που παρουσίασε η δρομολόγηση του πλοίου Superfast XII στη γραμμή του Ηρακλείου.

Στην Αδριατική ο κύκλος εργασιών του Ομίλου το 2009 σημείωσε μείωση σε ποσοστό 16,8%, (ευρώ 140,9 εκατ. έναντι ευρώ 169,3 εκατ. στη χρήση 2008) παρά τη μικρή αύξηση των δρομολογίων κατά 1,7%.

Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) στην Αδριατική μειώθηκαν σε ευρώ 3,3 εκατ. από ευρώ 13,9 εκατ. στη χρήση 2008. Αυτό οφείλεται κυρίως στη μείωση του κύκλου εργασιών την οποία δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει η μείωση των λειτουργικών εξόδων των πλοίων.

Συνολικά, οι ζημίες μετά από φόρους του Ομίλου ανήλθαν σε ευρώ 27,5 εκατ. έναντι κερδών ευρώ 22,3 εκατ. στη χρήση 2008. Τα αποτελέσματα επηρεάστηκαν σημαντικά και από έκτακτες ζημίες (hedging πετρελαίου, κ.ά.). Τα ταμιακά διαθέσιμα και ισοδύναμα του Ομίλου στις 31.12.2009 ανήλθαν σε ευρώ 16,9 εκατ. έναντι ευρώ 119,1 εκατ. στις 31.12.2008.

Οι μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις του Ομίλου ανέρχονται σε ευρώ 328,5 εκατ. έναντι ευρώ 356,4 εκατ. το 2008. Οι βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις του Ομίλου ανήλθαν σε ευρώ 35,0 εκατ. έναντι ευρώ 39,1 εκατ. την προηγούμενη χρήση, ενώ το κόστος καυσίμων και λιπαντικών ανήλθε στα 110,18 εκατ. ευρώ έναντι 125,2 εκατ. ευρώ το 2008.

Η εταιρεία ναυπηγεί δυο πλοία στα Ναυπηγεία Daewoo, Κορέας και αναμένεται να παραδοθούν, το πρώτο, την άνοιξη του 2011 και το δεύτερο το α΄ τρίμηνο του 2012, ενισχύοντας την ελληνική ακτοπλοΐα.

Οι παραπάνω επενδύσεις προϋποθέτουν την ύπαρξη σημαντικών κεφαλαίων. Για το λόγο αυτό η εταιρεία προέβη πρόσφατα σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 41,6 εκατ.

Minoan Lines: Σε διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες

Η Minoan Lines δραστηριοποιήθηκε το 2009 στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο με δύο πλοία και με τέσσερα ποία στις γραμμές της Αδριατικής. Ο κύκλος εργασιών της Minoan Lines το 2009, επηρεασμένος τόσο από το δυσμενές οικονομικό κλίμα όσο και από το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, διαμορφώθηκε σε 171,1 εκατ. ευρώ, έναντι 213,7 εκατ. ευρώ το 2008. Τα καθαρά κέρδη της Minoan Lines μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 42,4 εκατ. ευρώ έναντι 1,98 εκατ. ευρώ στη χρήση 2008.

Το 2009, στη γραμμή «Ηράκλειο - Πειραιάς» η διακίνηση τόσο των επιβατών όσο και των Ι.Χ. αυτοκινήτων παρουσίασε αύξηση έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου παρά την δραστηριοποίηση στη γραμμή και νέας εταιρείας με καθημερινές αναχωρήσεις.

Συγκεκριμένα η Minoan Lines το 2009 μετέφερε 1.020.000 επιβάτες, 148.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 60.000 φορτηγά. Τα μερίδια αγοράς της εταιρείας στη συγκεκριμένη γραμμή ανήλθαν σε ποσοστό 63,3% για τους επιβάτες, 60,4% για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα και 42,0% για τα φορτηγά αυτοκίνητα, ενώ στην εταιρεία αναλογεί το 38,7% του συνόλου των ταξιδιών.

Στις γραμμές της Βόρειας Αδριατικής (Αγκόνα & Βενετία) σημειώθηκε σημαντική μείωση στο μεταφορικό έργο των φορτηγών στο σύνολο της αγοράς λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας η οποία έχει επίδραση σε όλους τους κλάδους της οικονομίας.

Η Minoan Lines, με γνώμονα την όσο το δυνατόν αποδοτικότερη οικονομική εκμετάλλευση των πλοίων του στόλου της το 2009 πέτυχε σε όλες τις κατηγορίες μεταφορικού έργου υψηλότερα μερίδια από το μερίδιο των ταξιδιών που της αναλογεί. Συγκεκριμένα, η εταιρεία πραγματοποιώντας το 32,4% των ταξιδιών, στην αγορά της Βόρειας Αδριατικής, διακίνησε το 36,8%, των επιβατών, το 37,4% των Ι.Χ. αυτοκινήτων και το 33,0% των φορτηγών αυτοκινήτων.

Περαιτέρω, η Minoan Lines το 2009 μετέφερε 553.000 επιβάτες, 145.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 77.000 φορτηγά.

Στις 15 Οκτωβρίου 2009 δρομολογήθηκε στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Αγκόνα το πλοίο Cruise Europa, ενώ από τον ερχόμενο Ιούνιο θα δρομολογηθεί στην ίδια γραμμή το αδελφό πλοίο Cruise Olympia.

Με χωρητικότητα για το κάθε πλοίο 3.000 επιβατών, 3.000 γραμμικών μέτρων φορτίου (180 φορτηγών διεθνών μεταφορών και 250 Ι.Χ. ή εναλλακτικά 1.000 περίπου Ι.Χ. αυτοκινήτων) τα πλοία Cruise Europa και Cruise Olympia σηματοδοτούν μια νέα εποχή στη θαλάσσια σύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας.

Σημειώνεται ότι στις 18/5/2009 η Minoan Lines υπέγραψε συμφωνία με την ΑΝΕΚ για την πώληση του συνόλου της συμμετοχής της (ποσοστό 33,35% επί του μετοχικού κεφαλαίου) στην εταιρεία Hellenic Seaways έναντι ποσού 125 εκατ. ευρώ.

Το συνολικό κέρδος που προέκυψε για τη Minoan Lines από την εν λόγω πώληση ανέρχεται σε 58,8 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνεται στο καθαρό αποτέλεσμα της εταιρείας.

Τα ταμιακά διαθέσιμα της Minoan Lines στις 31/12 ανέρχονταν στα 46,94 εκατ. ευρώ. Επιπλέον να σημειωθεί ότι η Minoan Lines είχε έσοδα από το εσωτερικό ύψους 58,19 εκατ. ευρώ και από τις γραμμές της Αδριατικής 112,92 εκατ. ευρώ ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη το 2008 ήταν 71,04 εκατ. ευρώ και 142,5 εκατ. ευρώ. Το κόστος καυσίμων και λιπαντικών ανήλθε στα 65,6 εκατ. ευρώ έναντι 76,8 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Θα πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι στις 31/12/2009 η Minoan Lines λόγω των δεδομένων που προέκυψαν στην αγορά δεν τηρούσε σύμφωνα με τη δανειακή της σύμβαση έναν χρηματοοικονομικό όρο που αφορά το δείκτη κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων προς καθαρά χρηματοοικονομικά αποτελέσματα, όπως αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση της διοίκησης για το 2009.

Στην έκθεση τονίζεται ότι η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις δανείστριες τράπεζες για τη χορήγηση της έγκρισης τους (waiver) λόγω μη τήρησης του όρου αυτού.

Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης της παρούσης έκθεσης, η διοίκηση της εταιρείας δεν έχει καμία ένδειξη από τις δανείστριες τράπεζες ότι θα απαιτηθεί η άμεση αποπληρωμή των δανείων και για το λόγο αυτό δεν συμπεριέλαβε ποσό δανείου ύψους 276,4 εκατ. ευρώ στους δείκτες ρευστότητας γιατί θεωρεί ότι θα το αποπληρώσει μακροπρόθεσμα.

Η διοίκηση της εταιρεία πιστεύει ότι για την αντιμετώπιση του θέματος αυτού θα ληφθούν σοβαρά υπόψη από τις τράπεζες τόσο η αρνητική συγκυρία όσο και η ισχυρή κεφαλαιακή διάρθρωση και ταμιακή κατάσταση της εταιρείας.

Βέβαια οι αντίξοες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν ιδιαίτερα από την αρχή του 2010 στην Ελλάδα έχουν επηρεάσει σημαντικά και το τραπεζικό σύστημα της χώρας.

Όμως η αρίστη και χωρίς προβλήματα συνεργασία η οποία έχει οικοδομηθεί όλα αυτά τα χρόνια μεταξύ της εταιρείας και των τραπεζών εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στην κατά το δυνατόν υπό τις τρέχουσες συνθήκες ευνοϊκή αντιμετώπιση της εταιρείας. Πάντως εκτιμάται ότι μέχρι αρχές Μαΐου το όλο θέμα θα έχει διευθετηθεί.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

No comments: