Η «Ιλιάδα» ενθουσίασε και τους Ρώσους
.Λοβέρδου Μυρτώ // Το Βημα // 4/2/14 // ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 05:45
.
Δέκα σελίδες κριτική ή μάλλον μελέτη για την «Ιλιάδα» του Ομήρου και του Στάθη Λιβαθινού από
τις παραστάσεις που έδωσε ο θίασος στη Μόσχα δημοσίευσε το έγκυρο
ρωσικό περιοδικό «Θέματα Θεάτρου/Προσκήνιο».
Το τεύχος
Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2013, το τριμηνιαίο έντυπο, όπου γράφουν σημαντικοί
κριτικοί της Ρωσίας, φιλοξενεί αυτό το δεκασέλιδο αφιέρωμα πλάι σε
εκείνα για τον Πιότρ Φαμένκο, τον Αλβις Χερμάνις καθώς και τους «Ατρείδες» της Αριάν Μνούσκιν.
.
Στην
εις βάθος ανάλυση δεν μένει τίποτε ασχολίαστο - ούτε η φιλοσοφική ούτε η
αισθητική ούτε η θεατρική διάσταση της παράστασης.
.
Επιπλέον γίνονται
αναφορές στην Πολιτεία του Πλάτωνα και στον Ηράκλειτο, με συσχετίσεις με τη «Μαχαμπαράτα» του Πίτερ Μπρουκ, τους «Ατρείδες» της Μνούσκιν και τον «Ορλάνδο» του Λούκα Ρονκόνι ως
δείγματα σύγχρονου, γνήσιου επικού θεάτρου.
.
Την υπογράφει ένας από τους
νεότερους και πιο σημαντικούς θεατρικούς κριτικούς της Μόσχας, ο Ντιμίτρι Τρούμποσκιν, καθηγητής της ιστορίας του θεάτρου και διευθυντής του Κρατικού Ινστιτούτου Ιστορίας της Τέχνης στη Μόσχα.
«Είναι η πρώτη ολοκληρωμένη Ιλιάδα, παιγμένη από ηθοποιούς στη σκηνή, σε όλη την ιστορία του παγκοσμίου θεάτρου...
...Η παράσταση αυτή ξεχωρίζει με τη μοναδικότητα και ιδιαιτερότητα του ύφους της από μια μακρά σειρά από σύγχρονες παραγωγές κλασικών έργων και «πολύωρων» παραστάσεων που δεν είναι λίγες στο σύγχρονο θέατρο...
...Η Ιλιάδα του Λιβαθινού είναι συνεπής τις αρχές της ενσάρκωσης ενός έπους, που στη σκηνική του εκδοχή διατήρησε την ενέργειά του, το βάθος του, τις λεπτομέρειες των γεγονότων, υψηλό επίπεδο καλλιτεχνικής πύκνωσης και αβίαστο ρυθμό αφήγησης (κι ας έχουμε εδώ να κάνουμε με μια κάπως πιο περιληπτική εκδοχή του Ομήρου). Ολα αυτά φέρνουν την παράσταση κι εμάς τους θεατές πιο κοντά στο ομηρικό έπος, και μας επιτρέπουν να χαρακτηρίσουμε τη δουλειά του Λιβαθινού και των ηθοποιών του ως μοντέλο σύγχρονου επικού θεάτρου...
...Μια τέτοια συλλογική σκηνική αφήγηση μας οδηγεί σήμερα πολύ πιο κοντά στον Ομηρο από οποιαδήποτε άλλη κινηματογραφική ή θεατρική υπερπαραγωγή...
...Ο επικός λόγος, που ξετυλίγεται αδιάκοπα μπροστά σου μέσα από μια συναρπαστική, περίπλοκα οργανωμένη δράση σε έναν τεράστιο χώρο - αυτή είναι η εντύπωση που αφήνει η Ιλιάδα του Λιβαθινού. Μας αφήνει έκπληκτους το γεγονός ότι 15 ηθοποιοί, και όχι ένας, καταφέρνουν να πλέξουν όλη αυτή την πολύπλοκη ομηρική υφή χωρίς να κόψουν τις λεπτές κλωστές και χωρίς να χαλάσουν τον ρυθμό της αφήγησης.
Η σκηνογραφία, τα κοστούμια και η μουσική της παράστασης, αποτέλεσμα μιας καλά μελετημένης προσπάθειας όλων, ώστε να δημιουργηθεί ένας σύγχρονος ομηρικός κόσμος...
...Μαζί με το αξεπέραστο ποίημα "Τρώες" του Καβάφη, που ακούγεται στο φινάλε, η σκηνή της Ιλιάδας μετατρέπεται σε ένα τραγικό βήμα απ' όπου ακούγονται λόγια βαθιά και πικρά.
Ετσι οι συντελεστές της Ιλιάδας δημιούργησαν μία από τις καλύτερες, σύγχρονες παραστάσεις επικού θεάτρου στο παγκόσμιο θεατρικό ρεπερτόριο».
Η «Ιλιάδα», που ξεκίνησε από το Φεστιβάλ Αθηνών το περασμένο καλοκαίρι, ταξίδεψε στην Ευρώπη, έδωσε παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά και τώρα ετοιμάζεται για έναν νέο κύκλο παραστάσεων. Συγκεκριμένα θα παιχθεί στο θέατρο Χώρα, από τις 12 Φεβρουαρίου - για 9 παραστάσεις.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Ιλιάδα» του Ομήρου.
Μετάφραση: Δ. Ν. Μαρωνίτης.
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός.
Σκηνική διασκευή & επεξεργασία: Στάθης Λιβαθινός, Ελσα Αδριανού, με τη συνεργασία των ηθοποιών της παράστασης.
Σκηνικά - κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου.
Μουσική σύνθεση & σχεδιασμός ήχου: Λάμπρος Πηγούνης.
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου.
Κινησιολογική προετοιμασία & πολεμικές τέχνες: Σι Μιάο Τζιε Μάχιμος Μοναχός Σαολίν.
Επιμέλεια κίνησης: Pauline Huguet.
Βοηθοί σκηνοθέτη: Σοφία Γαλανάκη, Νεφέλη Μυρωδιά.
Βοηθός σκηνογράφου: Τίνα Τζόκα.
Kρουστά: Μανούσος Κλαπάκης.
Θέατρο Χώρα (Αμοργού 20, τηλ. 210 8673.945).
Από τις 12 Φεβρουαρίου και για 9 παραστάσεις.
Δημοσιεύτηκε στο helios plus στις 4 Φεβρουαρίου 2014
No comments:
Post a Comment